MARIA 17 ÅR

Igår när jag vaknade var det inte vilken dag som helst, det var inget mindre än min egen födelsedag! Den dagen var en av de absolut bästa dagarna jag haft so far in America.

När jag vaknade upp och skulle stänga av alarmet såg jag att jag redan fått ett grattis-sms. När jag senare under morgon gick ner till köket för att äta frukost stod på bordet ett papper med texten ”Happy Birthday Maria”. Papperet lutade mot väldigt fint inslagna presenter som mina föräldrar skickat. Jag tvekade ett par sekunder på om jag skulle öppna presenterna eller äta frukos först... smart som jag är bestämde jag mig för att öppna och äta på samma gång ;)  

Tiden rann iväg och det var dags att åka till skolan. När jag satt i bilen på väg till skolan kom jag på att det här måste varit första gången någonsin som jag firat min födelsedag i skolan. Min födelsedag brukar annars alltid ha (as long as I can remember) inträffat under höstlovet.

Period1; En kompis kommer in i klassrummet, säger happy birthday och lägger en färgglad födelsedagspresent på min bänk.

Efter period 3 när jag går till mitt skåp får jag se att det blivit dekorerat medan jag var på lektion. 


Period 7, tyska. Klassen sjöng ”Zum Geburtstag viel glück” och min lärare gav mig ett litet klistermärke. Killen bakom mig sa;”So is it really your birthday today?””Yes, it is”, svarade jag. ”If I knew that, I would have made a cake for you”. Jag trodde förstås att han skämta så jag sa ”Haha, you know, it’s okay, you can give me a cake tomorrow”. Vad tror ni jag får syn på idag när jag går in i klassrummet. På en bänk står en slags metallform. Jag frågar honom ”Did you seriously made a cake for me?” “Yes, and I tried to make it with some Swedish design” sa han och tog av “locket” på formen. Fram kom en brownie-tårta täckt med glasyr dekorerat som en svensk flagga. 



Period 8, historia. Klassen sjöng den vanliga ”Happy bithday”.

På kvällen skulle vi åka till en svensk restaurang i Chicago, ”Tre Kronor”. När vi började närma oss restaurangen bad min värdamma oss att hålla ögonen öppna för ”Tre Kronor”. Jag berättade att jag har ögon som dags till mat, så jag är extra bra på att hitta restauranger. Gissa vem som ser den? Jag, såklart :D (Förra helgen när vi var ute och åkte letade vi efter en Mc Donald’s. Jag sa den gången också att jag är väldigt bra på att hitta matställen, och så sant som det är sagt; Det var jag som fick syn på Mc Donald’s!) På alla restauranger brukar de servera bröd innan maten. Det gjorde de förstås på den där med och såklart var det svenskt wasa knäckebröd de bjöd på. Jag trodde kanske inte att min amerikanska skulle tycka om knäckebröd, men det gjorde de faktiskt. Jag läste länge i menyn men valde till slut att beställa in lax. Jag visste att jag skulle ångra mig om jag inte valt fisken.
(I <3 fish)
Min mat var väldigt god, jag åt upp allting och hade utan problem kunnat äta mer om portionen var större. De andra matträtterna var däremot inte lika bra. Det var väldigt udda kombinationer, som inte alls kändes speciellt svenska. Till exempel serverade de anka med något väldigt konstigt mörkt ris jag aldrig sett förut och lingonsylt. Jo, visst lingonsylt är typical Swedish, men jag har då aldrig ätit lingon till anka och ris :S En annan rätt var en bit kyckling övertäckt med ost, till den fick man potatismos. Det där med ett osttäcke över kycklingen är definitivt en amerikanisering. Sedan är ju kokt potatis mer typical Swdish än potatismos. Jag valde utan tvekan den bästa rätten (som vanligt då ;) ) och den var mycket god. Till efterrätt fanns svensk blåbärssoppa som verkligen lockade att beställa. Men jag valde i stället en chokladmousse, delicious :D 



Sammanfattningsvis; Min födelsedag var awesome med glada människor, fina presenter, god mat och alla underbara gratulationer!


Såhär efter min tredje födelsedag over-seas börjar det nästan kännas som en vana, haha ja de två första var till och med ordagrant over-seas för delar av båda de dagarna tillbringade jag på ett flygplan. På grund av tidsskillnaden mellan USA och Sverige var det mer eller mindre som att min 14:de och 15:de födelsedag försvann. Om man räknar det på det viset skulle det här alltså bara varit min 17 minus 2 = 15:de födelsedag, haha.

(Eftersom jag började skriva inlägget dagen efter min födelsedag är alltså ”igår” egentligen förrgår (2 nov) och ”idag” egentligen igår (3 nov). )

Kommentarer
Postat av: Thea- utbytesstudent i Michigan

gu va gulligt att han gjorde en kaka till dig ! haha, hade itne riktigt hänt i sverige.

2009-11-05 @ 03:38:52
URL: http://livetsomthea.blogg.se/
Postat av: Bir

Kul att få höra om ditt födelsedagsfirande och att det blev lyckat. Det verkar som din familj är jättebra, och att dina klasskompisar också är jättebra. Att baka en födelsedagstårta till sin kompis gör dom även i Tyskland där R o S kusin bor. Hoppas dom börjar med det här också. Vilken lycka att få en god och fin tårta mums!

2009-11-05 @ 10:29:41
Postat av: Louise Skantz

Hej Maria! Va bara tvungen att kommentera, GUD va kul med den där tårtan!!! Wow, så himla snäll, lite skillnad från vad någon skulle orka anstränga sig här hemma, haha. Ha det bäst :D Tusenmiljoner kramar från Louise <3

2009-11-05 @ 22:01:51
URL: http://nilssonmaariaa.blogg.se/
Postat av: Erik

Haha, det där var ju riktigt kul att läsa! :) Skön kille med tårtan. Ta reda på när han fyller år. ;)

2009-11-06 @ 21:19:53
URL: http://nilssonerik.blogg.se/
Postat av: Maira

Thea: Haha, nej amerikan är verkligen inte "svenska" :P



Bir: Jaså, där ser man. Det ska jag berätta för min tysklärare!



Louise: Hej! Haha, ja verkligen! Vi borde ha mer sånt i Sverige :D Ha det bra, kram <3



Erik: Bra för det tog mig ett tag att skriva ;) Haha, kanske borde göra det. Haha, jag bara måste visa hur rolig han ser ut, man kan tro att han kommer direkt från en bild i en bok från 70-talet ;)

2009-11-07 @ 01:57:23
URL: http://nilssonmaariaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0