Springfield and Chicago

Förrförra helgen var jag i Springfield med min utbytesstudentsgrupp. President Lincoln som är väldigt viktig och berömd president bodde en längre tid i Springfield, så  det blev lite av en ”Historieresa” där vi lärde oss om Lincoln. Vi var inne i presidentens gamla bostadshus (det påminde en del om Carl von Linnes hus i Uppsala). Det var en tvåvåningsvilla, men ganska små rum och mycket mönster på väggarna. Vi besökte också president Lincolns grav och Lincolns museum. Att Lincoln var stor hade min U.S History lärare lyckats förmedla, men att han var stor. Han var som en Gud i Springfield, utan minsta överdrivelse.

I vanliga fall är vi ungefär hälften så många i gruppen. Men till den här resan kom den en till grupp, så vi blev dubbelt så många.

Lincoln och Lasse från Danmark 


I helgen var jag i Chicago. Hur var vädret då, sol som vanligt? Jodå, vädret var bra till en början i alla fall. Jag och några kompisar tog tåget in till staden. Från Union Station gick vi till Millennium Park, där stannade vi och tittade på skridskoåkning och den stora silver-böne-statyn. Sedan gick vi runt på Michigan Avenue. När vi stod vid ett övergångställe och väntade på grön gubbe ställde sig en man mitt i gatan och sa ”No one cross the street, no one…” Jag undrade verkligen vad som hände, men så fortsatte mannen ”if you’re not smiling, everyone has to smile” Haha, så det var ju inte så farligt.

Vi vandrade runt på Michigan Avenue tills det blev mörkt, då vi bestämde oss för att gå tillbaka till Millennium Park, det kunde vara kul att se det i mörker också. Så vi gick hela vägen tillbaka till parken. Efter en sund där ville vi till Navy Pier, så vi gick dit. Efter att vi varit vid Navy Pier var det dags att ta sig tillbaka till Union Station igen för att ta tåget hem. Nu var vädret inte längre lika bra, det regnade och blåste. Studenter som vi är… valde vi förstås ännu en gång att gå hela vägen. (För alla er som kan Chicago, vet ni att det är en bra bit mellan Union Station och Navy Pier). Vi skulle nu mer eller mindre gå tvärs genom hela Chicago på 35 minuter. När vi kommit ungefär halvvägs var det nio minuter kvar tills tåget gick. Så andra halvan sprang vi i regnet för att hinna. Han vi i tid? Nej, det gjorde vi inte, så det var bara att slå sig ner på stationen och vänta i 2 timar på nästa tåg…

Bortsätt från den lilla missen med tåget, hade vi en väldigt rolig dag. Här kommer lite bilder från Chicago: 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0